Our Road
De Italiaanse tieners Daniel, Desirée en Simone uit Palermo hebben het thuis niet al te breed. Ze fantaseren over een toekomst waarin ze school zo snel mogelijk zouden willen inruilen voor een baan en over hun klasgenoten, waarvan sommigen misschien wel eindigen als maffiabaas.
Hun leraar Giovanni probeert met eindeloos geduld deze opstandige pubers in hun laatste schooljaar nog wat kennis bij te brengen. Hij discussieert met hen over volwassen thema’s als slavernij en homoseksualiteit, en verdiept zich vol overgave in hun leefwereld.
Regisseur Pierfrancesco Li Donni weet in Our Road, winnaar van de prijs voor beste Italiaanse film op het Biografilm Festival in Bologna, op integere wijze door te dringen tot de speelse puberwereld. Soms door de camera letterlijk naast de giechelende kinderen op de grond te leggen. Die speelsheid staat in schril contrast met de harde werkelijkheid, waarin toekomstplannen moeten worden gemaakt. Wat er van die plannen terechtkomt, zien we in de laatste twintig minuten van de film, als we een jaar verder zijn.