Poor Us - An Animated History of Poverty
Hoe kan het dat we met zijn allen steeds rijker worden, maar er nog altijd mensen zijn die in extreme armoede moeten leven? Terwijl de geschiedenis ons leert dat men toch al 2500 jaar probeert armoede uit te bannen. Deze documentaire vol animatie, laat diverse internationaal opererende historici, economen en andere kenners aan het woord over belangrijke momenten in onze geschiedenis die iets fundamenteels uitleggen over armoede en rijkdom. Van de prehistorie (toen eigenlijk niemand 'arm' was) via Italië in de middeleeuwen, China in de achttiende eeuw, de Industriële Revolutie tot aan de kolonisatie van delen van Afrika en Zuid-Amerika. De besproken stellingen worden gestaafd met kleurrijke, humoristische animaties, deels bestaande uit droompersonages die proberen te overleven in allerlei periodes en deels uit bewerkte oude afbeeldingen. Ze worden afgewisseld met duidelijke en feitelijke uiteenzettingen van de wetenschappers. Alle samengebrachte informatie zet aan tot nadenken over wat we al die eeuwen bereikt hebben, en wat niet. Welke mensen hebben belang bij de armoede van de ander? Welke machten spelen mee en wat zijn de lessen die we kunnen leren van het verleden, om armoede vandaag de dag te kunnen bestrijden?