To Stay Alive - A Method
Vanuit zijn zonovergoten tuin in Miami leest Iggy Pop voor uit Michel Houellebecqs '.' In 1991 schreef Houellebecq dit spraakmakende essay over waanzin, overleven en kunst en noemde het een zwak maar duidelijk signaal aan hen die op het punt staan het bijltje erbij neer te gooien. Houellebecq roept levensmoede dichters op om altijd terug te keren naar de oorsprong: het lijden. Een dichter moet de vinger op de wond van de maatschappij leggen en hard drukken. “Wees abject en u zult waarachtig zijn.” Regisseur Erik Lieshout en coregisseurs Arno Hagers en Reinier van Brummelen filmen Houellebecq in de keuken van zijn grootouders en bezoeken de mensen met een psychiatrische ziekte wier levensverhalen de inspiratiebron vormden voor het essay. Iggy Pop herkende in de tekst onmiddellijk zijn eigen strijd als jonge kunstenaar, toen hij zelf ook dicht tegen de waanzin aan zat. Pop spreekt rechtstreeks tot ons via de tegendraadse, begeesterende woorden van Houellebecq, die een oproep doet om onze ketens te breken en aan te vallen, ook al is eenzaamheid de prijs die we daarvoor betalen.