Hunting for Hedonia
Een parkinsonpatiënt die niet meer trilt, iemand met een zware depressie die weer geluk voelt: het zijn de effecten van diepe hersenstimulatie, waarvan de geschiedenis, werking en impact worden verteld in deze film. Robert Heath, een van de meest aansprekende pioniers op dit gebied, voerde al in de jaren zestig experimenten uit. Archiefbeelden en interviews met betrokkenen laten de spectaculaire uitkomsten ervan zien; maar Heath beweerde dat zijn techniek mensen ook van homoseksualiteit kon ‘genezen’. Onder meer vanwege dergelijke controversiële toepassingen vonden zijn denkbeelden destijds nauwelijks voet aan de grond.
In de huidige tijd heeft het inplanten van elektroden, diep in het brein, weer nieuwe erkenning gekregen. Interviews met patiënten, voor en na de ingreep, wetenschappers en chirurgen getuigen van de positieve resultaten. Maar ook de keerzijde van de medaille wordt getoond, want wat als we onze hersenen en daarmee onze karaktereigenschappen en persoonlijkheden zelf kunnen vormgeven? Volgens sommige wetenschappers is het niet de vraag of, maar wanneer dat zal worden gedaan – en door wie.