Boundary
In een documentaire over het langslepende, gewelddadige grensconflict tussen Thailand en Cambodja met als inzet de Hindoe-tempel Preah Vihear, sinds 2008 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco, verwacht je niet dat de filmmaker een uitgebreide uitleg over het ambacht van vissen monteert, waarbij de visser zich ook nog eens verontschuldigt voor het wiebelen van de boot maar dat "er normaal geen camera aan boord is”. Onorthodox is ook het weglaten van de voice-over: de uitleg is als tekst over de beelden van de roadtrip naar de grensstreek heen gemonteerd. Vaak laat regisseur Nontawat Numbenchapol ook het geluid weg: wat je ziet, is niet wat je hoort. Deze stijlbreuken dwingen je als kijker je vooroordelen te laten vallen; net als de lokale bevolking weet je niet wanneer wat zal gebeuren. Zo komt de regisseur, die zelf "nieuwsgierig en verward" is over wat er nou precies aan de hand is, dicht bij de essentie van het dispuut over een tempel in verval. De focus op het gewone, dagelijkse leven zegt meer dan welke autoriteit je ooit zou kunnen uitleggen.