Married in America
In 1998 kwam 42 UP uit, het meest recente deel van Michael Apted’s 7 UP-serie, waarin een groep kinderen sinds hun zevende jaar om de zeven jaar wordt gevolgd en geïnterviewd over het verloop van hun leven. Nu begint Apted in dezelfde stijl een tweede serie van een vergelijkbaar kaliber. Om de twee jaar keert hij terug bij twee mensen die elkaar trouw hebben beloofd. In het eerste deel van MARRIED IN AMERICA, gefilmd tussen augustus en november 2001, zien we de negen geselecteerde stellen in de dagen voorafgaand aan hun bruiloft, met hun familie, in hun woonomgeving, en op de trouwdag zelf. In interviews, zowel samen op de bank als afzonderlijk, vraagt Apted de koppels naar hun kijk op elkaar, trouw, seks, kinderen en hun ambities. Dat leidt soms tot verrassend verschillende antwoorden die een hint geven van de conflicten die we in volgende episodes mogen verwachten. De stellen wonen verspreid over de Verenigde Staten en hebben verschillende sociale achtergronden. Om te laten zien wat er binnen hedendaagse relaties in America speelt, selecteerde Apted onder andere partners met een verschillende etnische achtergrond of geloofsovertuiging, een homoseksueel stel, een tweede huwelijk met kinderen en een stel waarvan de vrouw meer verdient dan de man.