Kenedi Goes Back Home
De op 35mm geschoten beelden uit Kenedi Goes Back Home verraden een andere tijd, maar het vluchtelingenthema in deze film uit 2003 is universeel. Een logisch onderwerp bovendien in het werk van Želimir Žilnik, die zich altijd het lot van maatschappelijk marginalen heeft aangetrokken.
Žilnik laat de kijker kennismaken met Kenedi Hasani, een jonge Servische Roma die na een jarenlang verblijf in Duitsland nog maar net terug is in Belgrado. Kenedi werd bruut van zijn Duitse bed gelicht en uitgezet naar Servië – zoals dat vele voormalig Joegoslaven overkwam, toen de rust op de Balkan leek te zijn wedergekeerd.
Met zijn inderhaast gekochte auto probeert de pragmatische Kenedi een inkomen bij elkaar te rijden. En zo ontwikkelt de film zich tot een roadmovie waarin uitgezette Roma in Kenedi’s taxi vertellen hoe ze zich teruggeworpen voelen in een bestaan vol oude onzekerheden. Hun kinderen, vaak geboren en getogen in het moderne Duitsland, zijn ontheemden in het land van hun ouders, beheersen het Servo-Kroatisch slecht en moeten hun verwachtingen van de toekomst flink bijstellen.