Volverium
Technologie bepaalt meer en meer onze blik op de wereld. Gewild en ongewild laten we ons leven leiden door algoritmes die filteren wat we zien. In Volverium daagt kunstenaar Thijs Biersteker de kijker uit om die informatiebubbel te verlaten. Met zijn interactieve kunstinstallatie, die balanceert op de randen van kinetische kunst, VR en augmented reality, verzoekt hij ons vriendelijk doch dwingend om uit onze kleine wereld te stappen.
De vervreemdende droomwereld die we betreden bevindt zich in de koepel van een plantetarium, waar we de gelegenheid krijgen om existentiële vragen te stellen. Zijn we door de aantrekkingskracht van technologie steeds meer verwijderd geraakt van echtheid, menselijkheid? Hoe zou de wereld eruit zien als techniek en natuur volledig in balans zouden zijn? De psychedelische klanken van de Nederlandse multi-instrumentalist Jacco Gardner zorgen ervoor dat deze VR-ervaring op alle zintuigen doorwerkt.