The Porters
De Vlaamse filmmaker Sarah Vanagt vraagt Brusselse jongeren op allerlei openbare plekken in de stad om het bekende geheugenspelletje ik-ga-op-reis-en-neem-mee te spelen. Een wrange versie wordt het, want het spelmateriaal is een achtduizend voorwerpen tellende paklijst van een koloniale expeditie in voormalig Belgisch Congo. Een speer wordt genoemd, tien kevers, een ivoren hoorn, een olifantenharen ketting, maar ook 140 meter film met beelden van vechtende pygmeeën.
Vanagt toont hoe hilariteit om de wonderlijke opsomming plaatsmaakt voor ongemak. Op hun telefoons bekijken de jongeren stokoude filmbeelden van de expeditie, van zwarte dragers die onder leiding van witte kolonisten hun erfgoed wegdragen zodat het in België tentoongesteld kan worden. Een van de jongeren vraagt zich af hoe het mogelijk was dat een overtal aan zwarte dragers niet die ene witte man kon overmeesteren. Naast verbazing klinkt ook boosheid en ontstaan gesprekken, bijvoorbeeld over een structuur van koloniale onderdrukking die misschien helemaal niet tot de verleden tijd behoort.