Big Stories, Small Towns
Regisseurs Jeni Lee en Sieh Mchawala maken met Big Stories, Small Towns een hartverwarmend portret van Port Augusta, 'het kruispunt van Australië'. Hun project wil, zoals ze het zelf in het introductiefilmpje omschrijven, "de inwoners die zorgen voor de mensen om hen heen in de schijnwerpers zetten". Daartoe maakten ze in de eerste plaats filmpjes van drie specifieke organisaties: de plaatselijke Men's Shed, een typisch Australisch fenomeen waar bejaarde mannen in een schuur aan het timmeren slaan; bejaardenhuis Wami Kata, speciaal gericht op de verzorging van dementerende Aboriginals, en de leden van de lokale tak van Young Fathers, een groepering die zich inzet voor jonge vaders van Aboriginal-afkomst. Deze drie observerende films, waarin telkens een aantal hulpverleners op de voorgrond treden, vormen de ruggengraat van de website. Daarnaast komt de gemeenschap zelf aan het woord, via fotoreeksen en digitale verhalen, en wordt het verleden van Port Augusta getoond in een handvol archieffilmpjes. Zo doen Lee en Mchawala hun titel eer aan: langzaam ontstaat uit de verzameling kleine verhalen een groter en breder beeld van de vijfde stad van Australië.