Land des Schweigens und der Dunkelheit
De 56-jarige Fini Straubinger viel op negenjarige leeftijd van de trap, en verloor in de jaren daarop eerst haar zicht en toen haar gehoor. Na jarenlang aan het bed gekluisterd te zijn geweest, leerde ze communiceren via het handalfabet, en heeft ze haar mentale en fysieke kracht herwonnen. Nu zet ze zich in voor andere doofblinden en probeert ze begrip te kweken voor deze handicap, die mensen – vooral zij die doofblind geboren zijn – in een diep isolement stort. Herzog vergezelt Fini als ze lotgenoten bezoekt, bij een uitstapje naar de dierentuin en als zij voor het eerst met een vliegtuig reist. De camera observeert haar met veel aandacht en geduld. Af en toe is er in voice-over een korte toelichting op de beelden. Langzaamaan krijgt de kijker zo toegang tot de wereld van deze dappere vrouw en haar voortdurende gevecht tegen het afglijden naar de eenzame krochten van het 'land van stilte en duisternis' waartoe doofblinden veroordeeld zijn.