Giovanni and the Water Ballet
Als enige jongen loopt de tienjarige Giovanni rond in een wereld van badpakken, speldjes, glittermake-up en kirrende meisjes. Al vier jaar heeft hij een droom: om als eerste jongen naar het Nederlands kampioenschap synchroonzwemmen te gaan. Daarvoor moet hij nog één examen halen, dat over vier weken plaatsvindt. Dus traint hij de split, oefent zijn lastige zwembewegingen en ondergaat de strenge aanwijzingen van de leraressen.
Giovanni trekt zich niets aan van de pesterijen op school, want hij doet tenminste wat hij heel graag wil. Karate is nu eenmaal niets voor hem. En als het hem lukt om als eerste jongen naar het Nederlands kampioenschap te gaan, dan heeft hij echt wat bereikt, zegt hij tegen zijn verkering Kim, die hem door dik en dun steunt. In de auto en in tunneltjes vol graffiti keuvelen ze heel wat af: over de tegenwerking die Giovanni krijgt van de Zwembond, en over de lijst met leuke meisjes waar hij na Kim wel verkering mee zou willen hebben. Astrid Bussink schetst een innemend portret van een jongen die recht op zijn doel afgaat, ondersteund door opzwepende muziek en mooie onderwaterbeelden waarin de tijd even stil staat.