Naarmate het publiek van de Nederlandse cabaretier Micha Wertheim groeide, merkte hij dat hij er steeds minder voor hoefde te doen om ze te vermaken. In een eerdere voorstelling had hij al geopperd dat zijn publiek beter af was zonder hem, in 2016 voegde hij de daad bij het woord met een experiment waarmee hij theatergeschiedenis schreef: hij stond niet op het podium, maar was ergens anders. En zijn publiek had van tevoren geen idee. Bij aanvang kregen ze wel een hint, middels een vooraf opgenomen 'live' radio-interview in een studio elders. "Ik zie mijn publiek als mijn kinderen," zegt Wertheim daarin. "Je moet ze opvoeden en dat heb ik de afgelopen vijftien jaar ook wel gedaan. In het begin moet je er dan voortdurend bijblijven, maar op een gegeven moment moet je het vertrouwen hebben dat ze het zonder jou ook wel kunnen." Met behulp van een robotje, een printer, een stereoset en een koptelefoon maakten zijn gasten zelf de voorstelling. De beelden van vier strategisch opgestelde bewakingscamera's laten zien wat er zo ontstond. IDFA presenteert de allereerste screening van deze unieke theatrale gebeurtenis, en voor deze ene keer is Micha Wertheim erbij.
Credits
90 min
Created by
Micha Wertheim
Regisseur
Micha Wertheim
Production
Bunker Theatre Zaken
Key collaborator
Gijsbert van der Wal
Executive producer
Helga Voets
Gerelateerde films
Objective Stories
Ophira Eisenberg, Micha Wertheim, IDFA DocLab
2010
Micha Wertheim (Echt Gebeurd) en DocLab presenteren een avond vol waargebeurde verhalen - live op het podium verteld én op het grote doek. Met o.a. Ophira Eisenberg (The Moth / Risk), de Texaanse stewardess Faye Lane (The Moth) en Akward Family Photos en Ze Frank's Young Me Now Me.…
A documentary film chronicling Egyptian President Anwar Sadat's historic 44 hour visit to Jerusalem in November 1977. By focusing on the emotional aspects of the visit, the film vividly presents the joy and hope of the Israeli people that this visit may signify a serious movement toward a peaceful settlement in the Middle East.
One journal has described welcome to Jerusalem as a "feast for the eyes … with the viewer feeling as if he had been there." According to Variety Magazine " … there's no question that welcome to jerusalem … is the result of intelligent film-making, even if largely ad hoc, whose key features include a broad perspective of history relayed in a warm, story-telling form.…
Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.
Leeshieralles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voorweigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies