All Kinds of Limbo, XR Broadcast
In antwoord op fysieke lockdowns ontwikkelt de Immersive Studio van het National Theatre in Londen een nieuw platform dat een wereldwijd publiek samenbrengt in één virtueel theater. Dit platform wordt voor het eerst getest tijdens IDFA met een VR-ervaring die het publiek meeneemt op een intieme muzikale reis geïnspireerd door de Caribische invloeden op de Britse cultuur.
All Kinds of Limbo werd gecreëerd in opdracht van het National Theatre naar aanleiding van hun toneelstuk Small Island uit 2019, gebaseerd op Andrea Levy’s roman over de ervaringen van Jamaicaanse immigranten in het Engeland van de late jaren veertig. Schrijver en performer Nubiya Brandon en componist Raffy Bushman verplaatsen de handeling naar het heden. Muzikale genres als reggae, grime en calypso vloeien samen in Bushman’s compositie, die een warme bedding biedt voor de gezongen en gesproken teksten waarin Brandon reflecteert op haar leven als jonge zwarte vrouw die opgroeit in het Engeland van nu.
De vormgeving door regisseur Toby Coffey verwijst nadrukkelijk naar de theatrale oorsprong van het project. Een combinatie van virtual reality en de nieuwste holografische technieken voert het publiek mee in een virtuele viering van de ceremonie die een live performance is.