The Raft
In 1973 klom een groep van zes vrouwen en vijf mannen aan boord van een klein vlot om de Atlantische Oceaan over te steken. Dat gebeurde in het kader van een radicaal experiment van de Mexicaanse antropoloog Santiago Genovés, die de gedragingen en gebeurtenissen aan boord minutieus filmde en documenteerde. Geïnspireerd door de Vietnamoorlog en de vredesbeweging wilde hij onderzoeken of de mens van nature agressief en oorlogszuchtig is. Het onderzoek moest plaatsvinden in volstrekt isolement: midden op zee.
De proefkonijnen waren zorgvuldig geselecteerd op uiteenlopende afkomst en achtergrond, en omdat Genovés veronderstelde dat er een verband was tussen agressie en seks, koos hij bewust de meest aantrekkelijke kandidaten – waardoor de media al snel kwamen met de bijnaam 'The Sex Raft'.