El Father Plays Himself
Toen Jorge Thielen Armand een film ging maken over het leven van zijn vader de vrijbuiter, met diezelfde vader in de hoofdrol (La Fortaleza, die in 2020 in competitie draaide op International Film Festival Rotterdam), vergezelde Mo Scarpelli de filmcrew om daar een documentaire over te maken. Met scherp oog voor detail en emotie filmde zij de opnamen, die voor een groot deel onder zware omstandigheden plaatsvonden in de Venezolaanse jungle.
Op observerende wijze brengt Scarpelli de vader-zoondynamiek – die mede door de stress van de opnamen heen en weer slingert tussen explosief en jaloersmakend intiem − van dichtbij in beeld. Het gebruik van fragmenten uit homevideo’s van een jonge vader en zoon voegt een ontroerende en pijnlijke laag toe.