Finding Willard
In 2018 belandt de Belgische theatermaker Tom Struyf bij toeval in het Amerikaanse Willard. Een gehucht met één straat, die uitloopt op een enorm meer. Aan de ene kant van de straat staan houten huizen, die zichtbaar betere tijden hebben gekend. Aan de andere kant staan de ruïnes van het Willard Asylum for the Chronic Insane.
Gaandeweg raakt Struyf geobsedeerd door Willard en zijn bewoners. Zeker als hij leert dat de oprichter van de instelling, de feministische arts Dorothea Dix, zich in haar progressieve benadering liet inspireren door de psychiatrische zorg in het Belgische Geel, waar patiënten in gezinnen worden opgevangen. Hij keert meermaals terug naar Willard om mensen te spreken en te filmen. En terwijl hij de hedendaagse echo’s van de geschiedenis ontdekt – sociaal, economisch en zelfs ecologisch – raakt het project steeds meer verweven met zijn persoonlijke leven.
Struyf vertaalt deze onverwachte nabijheid naar een intieme voorstelling, waarbij het publiek plaatsneemt rondom een maquette van Willard, terwijl hij tussen hen rondloopt als verteller-performer bij de geprojecteerde documentaireopnamen.