Vanaf mei 2015 reisde Raymond Depardon met een oude caravan achter zijn auto door Frankrijk. Hij begon in het noorden, deed vijftien plaatsen aan en eindigde in het zuiden. Overal waar hij neerstreek, vroeg hij bewoners of ze de gesprekken die ze met elkaar voerden, voort wilden zetten in de caravan. France is de weerslag van deze reis, dwars door het kleinsteedse Frankrijk. Van Calais tot Sète en van Cherbourg tot Bayonne vindt Depardon mensen bereid om intieme details van hun leven te delen. In zekere zin is de documentaire een vervolg op Journal de France (2012), waarin de vermaarde regisseur en fotograaf op zoek ging naar typerende Franse landschappen en straathoeken. Dit keer legt hij vooral zijn oor te luisteren: bij het jonge stel dat over babykleertjes discussieert, de twee oude vrienden die over vroeger mijmeren en de moeder die haar zoon mist. De zorgvuldige composities en de muziek van Alexandre Desplat maken Depardons beeld van het moderne Frankrijk compleet.