A Little Monastery in Tuscany
De van origine Georgische, maar in Frankrijk levende filmmaker Otar Iossiliani observeert met veel gevoel voor detail het dagelijks leven van vijf Augustijner monniken in een klein klooster in Castelnuovo dell’ Abate, niet ver van Siena in de Italiaanse regio Toscane. Zijn blik concentreert zich zonder toevoeging van commentaar op het dagelijks leven van de monniken, de bewoners van het omringende platteland en de inwoners van het nabijgelegen stadje Montalcino. Vooral in de manier waarop het geluid is gemonteerd, wordt de relatie gelegd tussen deze zo verschillende werelden. In het klooster heerst de rust en regelmaat van het geestelijk leven, met gezang en gebeden in de kapel en vooral de stilte. Op het platteland wordt gewerkt, er wordt wijn gemaakt, en in het café wordt gedronken. En we zien het contrast tussen arme dorpsbewoners en de rijken, die gehuld in bontjassen met kerst door Montalcino flaneren en genieten van een copieuze maaltijd. De tegenstelling tussen de oude tradities en de onontkoombare moderne tijd wordt bijna tastbaar.