Een gambit betekent in het schaakspel een offer. De speler geeft een pion op, om daarmee een betere positie voor de koning te creëren. Ook al hebben de mensen die in deze documentaire van Sergei Bosenko aan het woord komen verschillende meningen over de oorlog in Tsjetsjenië, allemaal hebben ze het gevoel geofferd te worden op het schaakspel van de Russische en Tsjetsjeense machthebbers. Of ze nu geloven in de strijd voor een onafhankelijk Tsjetsjenië, of in rust en vrede binnen de Russische Federatie. De jarenlange oorlogen hebben bij iedereen een gevoel van wanhoop veroorzaakt. Bosenko blijft zelf op de achtergrond, en laat de mensen vrijuit spreken over hun vroegere hoop, hun oplossingen voor het conflict en hun verdachtmakingen aan het adres van de machthebbers en de andere partij. Zo geeft hij, in plaats van een analyse van het conflict, een beeld van de invloed die de strijd in Tsjetsjenië op de inwoners heeft. Met veel archiefmateriaal van oorlogshandelingen, en beelden vanuit een helikopter of vanaf een tank, is de oorlog voortdurend op de voorgrond aanwezig. Als een dramatisch, maar inmiddels gewoon onderdeel van het leven van alledag. Zo spreken de geïnterviewden op de voice-over ook gewoon verder, terwijl de kijker beelden ziet van een inval in Tsjetsjeense huizen, waarbij Russische militairen kennelijk op zoek zijn naar rebellen. Bosenko wisselt de beelden af met enkele melancholische liedjes, die net zo bij de regio horen als de kaalgeschoren soldaten door wie ze worden gezongen.