Flower Punk
De kleurrijke, excentrieke bloemsculpturen zijn de opvallende blikvangers in dit portret van de Japanse kunstenaar Azuma Makoto. Hij kwam naar Tokio met zijn punkrockband, om vervolgens door een baan bij een bloemenmarkt de expressieve en emotionele kracht van bloemen te ontdekken. Over muziek en bloemen zegt hij nu: “Ik kan ze allebei gebruiken om mezelf uit te drukken.”
Afgewisseld met beelden uit zijn op een laboratorium lijkende atelier, opnamen van spectaculaire eerdere projecten en een levendig bezoek aan zijn familie in het landelijke Fukuoka vertelt hij wat hem beweegt. Zijn bloemen gingen omhoog naar de hemel en omlaag in de diepzee, maar hij denkt vooral terug aan de grote indruk die de kernramp van Fukushima op hem maakte, en aan bloemen als een reflectie op natuur en vergankelijkheid, leven en dood.