Eclipse
“Ik zou mijn angst voor de toekomst samenvatten in één woord: saai”, is een veel geciteerde uitspraak van J.G. Ballard. En de sciencefictionschrijver zou zomaar gelijk kunnen hebben als de toekomst wordt vormgegeven door de grote technologiebedrijven die alle potentieel spannende innovaties ombuigen naar platte, puur commerciële toepassingen.
Eclipse geeft tegenwicht in de vorm van een virtual reality-universum dat fundamenteel existentiële vragen oproept. Alless en Lena bewegen zich door deze wereld, maar op zodanig verschillende niveaus van bewustzijn dat ze elkaar niet kunnen zien – ze vinden enkel de sporen van elkaars aanwezigheid. Door die te volgen en analyseren, kunnen ze de gedachten en gevoelens van de ander ontcijferen.
Twee acteurs brengen Alless en Lena tot leven in een live VR-performance die het begrip diversiteit een radicale invulling geeft. De ander is immers geen variant van onszelf, maar bestaat in een geheel andere realiteit. Een bijbehorende website functioneert als verdiepende handleiding bij de VR-omgeving, waarvan de nog onontdekte eigenschappen zelf het verhaal vormen.