In de door vele jaren van oorlog beschadigde Democratische Republiek Congo geeft kolonel 'mama' Honorine Munyole leiding aan een speciale politie-eenheid die seksueel geweld tegen vrouwen en kinderen moet bestrijden. In het begin van de film, die zonder interviews de hoofdpersoon volgt tijdens haar dagelijks werk, wordt Honorine overgeplaatst van de landelijke gemeente Bukavu, waar de lokale bevolking haar op handen draagt, naar de stad Kisangani. Hier wordt ze geconfronteerd met wantrouwen, bijgeloof en een gebrek aan middelen, hetgeen haar voor forse uitdagingen plaatst. Wanneer ze een groep slachtoffers van verkrachting en een aantal kinderen die zijn verstoten en mishandeld omdat ze behekst zouden zijn in veiligheid brengt, jaagt ze daarmee andere officieel erkende oorlogsslachtoffers tegen zich in het harnas. Doortastend en toegewijd weet ze echter steeds het vertrouwen van haar doelgroep te winnen. Mama Colonel schetst een schrijnend beeld van een samenleving die is getekend door de sporen van de oorlog, maar geeft ook een sprankje hoop op een meer harmonieuze toekomst.