The River Is Not a Border
De rivier de Sénégal vormt de grens tussen Mauritanië en Senegal. In 1989 brak een oorlog tussen de twee landen uit bij en om deze rivier. Dat leidde aan beide zijden tot gruwelijkheden. De Senegalese filmmaker Alassane Diago (1985) was destijds nog klein.
Nu brengt hij slachtoffers en ooggetuigen van het bloedbad, zijn ‘Senegalese en Mauritanische familie’, bij elkaar om ze uitgebreid te laten vertellen over hun traumatische ervaringen. Hij wil de waarheid achterhalen en verzoening tot stand te brengen. Waarom slachtten ze elkaar af en werden er zoveel mensen ‘gedeporteerd’? Was er sprake van systemisch racisme onder de witte en Arabische elite? Ging het om etnische zuiveringen?
In een sobere, registrerende stijl laat Diago deze weinig bekende geschiedenis reconstrueren door zo’n veertig betrokkenen. Ze vertellen aan hem, of aan elkaar, wat ze destijds hebben meegemaakt. De gedetailleerdheid van de getuigenissen liegt er niet om, maar het zijn vooral de gezichtsuitdrukkingen en de motoriek van de slachtoffers, hun haperingen en stiltes, en de tranen van toehoorders die spreken.