Shangri-La, Paradise Under Construction
Bestaat Shangri-La echt? Mirka Duijn gaat ernaar op zoek in deze kruising tussen reisverslag en onderzoeksfilm. Ze trekt naar de bergen in Tibetaans China en zoekt in archieven om de geschiedenis van de mythische plek te ontrafelen. Het antwoord op de vraag lijkt eenvoudig. Shangri-La werd bedacht door de Britse schrijver James Hilton, die erover schreef in zijn roman Lost Horizon uit 1933. Daarin stranden vier personages na een vliegtuigongeluk in het Kunlun-gebergte, waar ze een prachtig klooster vinden: het aardse paradijs.
Pure fictie. Hilton zette nooit een voet in China of Tibet. Toch claimt deze Tibetaanse regio in China de utopische plek te hebben gevonden. De regio Zhongdian werd in 2001 herdoopt tot Shangri-La. Een ‘historisch’ centrum werd uit de grond gestampt en de toeristen konden komen. Duijn merkt dat inwoners van Shangri-La rotsvast geloven dat Hilton schreef over hún stad. Er was ook echt een vliegtuig neergestort in de buurt, zeggen ze. Nieuwsgierig ontwart de filmmaakster de vele verhalen, die samen een verrassend gelaagd geheel vormen.