The Social Sorting Experiment
Door te swipen en scrollen, liken en sharen, laten we allemaal een digitaal spoor na. Sociale media en dating apps gebruiken deze ruwe data om te bepalen hoe ze het ‘beste’ aan onze behoeften tegemoet kunnen komen. Ze ranken, categoriseren en profileren ons – en elke nieuwe online handeling verfijnt onze ranking ten opzichte van alle anderen in de database. Hoewel we ons steeds meer bewust zijn van dit proces van sociaal sorteren, krijgt haast niemand ooit te zien waar hij/zij staat in deze ranking. Of hoe social media op basis daarvan onzichtbaar over ons beslissen.
The Social Sorting Experiment nodigt ons uit om te ervaren wat zich achter het glimmende scherm van onze smartphones voltrekt. Hoe hoog sta jij in de ranglijst van aantrekkelijke oren? Aan wie zou je je kinderen durven toevertrouwen? Hoe schat je de kookkunsten van de festivalbezoeker naast je in? Neem je telefoon mee en doe mee om daar achter te komen!
Na W/O/R/K, een samenwerking met Anagram gepresenteerd op IDFA Doclab in 2017, zet The Smartphone Orchestra een volgende stap naar een langere show waarin het publiek, geleid door hun eigen telefoons, hoofdpersoon wordt.