The Amazing Johnathan Documentary
Welke regisseur zou er niet achteraan gaan: het verhaal over een bekende artiest die ongeneeslijk ziek is, maar tot ieders verbazing na drie jaar nog steeds in leven is en zelfs een comeback maakt? Regisseur Ben Berman zag er wel brood in en begint aan een documentaire over goochelaar The Amazing Johnathan, die lijdt aan een dodelijke hartziekte en in 2014 nog maar een jaar te leven had. Johnathan staat bekend om zijn extreme podiumacts en dito lifestyle. Hij is half-clown, half-illusionist en maakt geen geheim van zijn drugsgebruik. Kortom, een droompersonage.
Maar Berman blijkt niet de enige met dit idee. Er duikt een tweede filmploeg op, plus een derde en zelfs een vierde. Berman bevindt zich in een soort documentaire Inception en begint te twijfelen aan de betrouwbaarheid van Johnathan. Klopt het verhaal over zijn ziekte wel? Of trapt hij in een extreme stunt van de illusionist? Berman blijft maar filmen en maakt dit intrigerende werk vol zelfreflectie over de ethiek van het maken van documentaires en de relatie tussen de maker en zijn onderwerp.