Partita for 8 Voices
Nog voordat onze voorvaderen met een stok op een boomstam sloegen of een bot uitholden om erop te blazen, zongen ze al. De menselijke stem is het allereerste muziekinstrument. En te oordelen naar Partita for 8 Voices ook het meest veelzijdige. De acht leden van het ensemble Roomful of Teeth grommen, brommen, hijgen, zoemen, schuren en zingen. Met ritmische woordsequenties of klanken die als serpentines de ruimte in worden geblazen brengen ze de compositie ten gehore waarmee componist Caroline Shaw in 2013 de Pulitzer Prize voor muziek won.
In de 360-graden cinematografische weergave begint de toeschouwer te midden van de zangers. Ondergedompeld in de muziek wordt de bezoeker van alle kanten toegezongen. De mimiek van de zangers maakt langzaam plaats voor abstracte vormen, stukken van de partituur die er afwisselend uitzien als golven, hoogtelijnen, sterrenstelsels of een zwerm zwaluwen. Zo ontstaat een adembenemende interactie tussen het oudste menselijke expressiemiddel en state-of-the-art computergraphics.