Return of the Atom
In de Finse gemeente Eurajoki wordt sinds 2004 gewerkt aan een nieuwe kernreactor, de eerste in West-Europa sinds de ramp in Tsjernobyl. Deze uitbreiding van de bestaande kerncentrale moet een nieuw atoomtijdperk inluiden, zo is de gedachte. De plaatselijke overheid is alvast in haar nopjes met het vooruitzicht van voordelige energie en werkgelegenheid, en het dorp is al getrakteerd op een prachtig ijshockeystadion én overal kerstverlichting. Maar wat begint als een ambitieus wereldproject, ontpopt zich tot dorpsklucht dat het hele scala aan menselijke zwakheden blootlegt. Hoewel de reactor in 2009 klaar had moeten zijn, zorgt een reeks van tegenslagen voor steeds verder oplopende vertraging. De burgemeester blijft zich dapper verantwoorden in de gemeenteraad, terwijl de eerst zo eensgezinde investeerders bekvechten over de slechte planning, constructiefouten, arbeidsschandalen en veiligheidslekken. Een enkeling voert nog verbeten actie tegen de opslag van kernafval, maar de meeste omwonenden schikken zich lijdzaam in de wetenschap dat het grote geld toch altijd wint. Intussen zijn plannen voor de bouw van een vierde reactor al goedgekeurd. De film volgt de verwikkelingen rond de reactor over een periode van tien jaar en schetst een bij vlagen hilarisch, maar vooral verontrustend beeld van naïeve bestuurders, schaamteloze hoogmoed en stuitende hebzucht.