To the Four Winds
Tussen 2015 en 2017 werd de Roya-vallei, een Italiaans-Frans grensgebied, overspoeld door vluchtelingen en arbeidsmigranten die naar Frankrijk wilden reizen om er asiel aan te vragen. Cédric Herrou, een lokale boer, besluit hen tijdens de vluchtelingencrisis op te vangen en de grens over te helpen. Hij trommelt vrijwilligers op en bindt de strijd aan met lokale autoriteiten die migranten proberen te weren – zelfs als hij zijn boerenbedrijf verlies ziet lijden en hij er zijn eigen vrijheid mee op het spel zet.
Twee jaar lang wordt deze activistische burgersmokkelaar gevolgd bij zijn pogingen de moeizame tocht van vele migranten te verlichten. Het resulteert in een portret van een groep moderne helden die een ander Europa willen tonen, voorbij het strenge vreemdelingenbeleid dat er nu gevoerd wordt. De camera registreert Herrou’s bomvolle achtertuin, zijn treinreizen en wandeltochten met migranten richting Frans grondgebied, of op weg naar de rechter. Tussendoor vertelt de rebelse boer over zijn motivatie en belevenissen terwijl een eigenzinnige soundtrack de actiescènes en interviews met elkaar verbindt.