The Tall Man
Een vroege novemberochtend in 2004, Palm Island, Australi\'eb. De jonge Aboriginal Cameron Doomadgee wankelt stomdronken over straat, op weg naar zijn huis op het dunbevolkte eiland. Na een korte woordenwisseling met de blanke politieagent Christopher Hurley wordt hij gearresteerd. Een klein uur later ligt Cameron dood in zijn cel, met een gescheurde lever en vier gebroken ribben. Hurley ontkent alle schuld, maar een ooggetuige, ook een Aboriginal, zag hoe de diender met zijn rijzige gestalte op Cameron inbeukte, terwijl deze weerloos in de deurpost lag. De Aboriginalgemeenschap reageert geschokt, er breken heftige rellen uit, en Hurley moet zichzelf voor de strafrechter verantwoorden. De zaak die volgt, zal zich nog jaren blijven voortslepen. Filmmaker Tony Krawitz heeft zijn uitputtende reconstructie gebaseerd op het gelijknamige boek van Chloe Hooper, die de puzzel probeert te ontrafelen door een indrukwekkende stoet aan getuigen op te voeren. Familieleden van Cameron, journalisten, rechtdeskundigen - alleen de politie weigert voor de camera te verschijnen. Is hier sprake van een ongelukkig incident? Van een toevallige gewelddadige uitbarsting van de normaal zo grote vriendelijke reus Hurley? Of heeft de Australische politie haar racistische verleden nog altijd niet afgeschud, en is het rechtssysteem in het land gebaseerd op Apartheidsbeginselen?