Nicaragua, 1979. Een decennialange dictatuur is omvergeworpen en de revolutionaire Sandinisten krijgen de macht in handen. Superhelden zijn het in de ogen van de piepjonge Gloria, vooral omdat haar ouders aan de frontlinie van de staatsgreep en de daaropvolgende burgeroorlog staan. Maar dat eist ook zijn tol. Met de revolutie als levenswerk hebben vader en moeder Carrión nauwelijks aandacht voor hun kinderen. Jaren na dato laat de inmiddels volwassen dochter haar camera draaien terwijl ze doodgezwegen pijnpunten bij haar ouders aankaart. Dat levert openhartige en schrijnende gesprekken op. Over martelingen, tragische sterfgevallen, onzekerheid, desillusies en het ouderschap dat continu koelbloedig naar de achtergrond werd geschoven voor het grotere goed. Heiress of the Wind is aan de ene kant een hele persoonlijke film, begeleid door Gloria’s voice-over die herinneringen terughaalt. Dankzij een grote verzameling archiefbeelden krijgen kijkers intussen ook een helder historisch beeld van een veranderend Nicaragua.