The Holy Mountain
The Holy Mountain laat zich niet in een bepaald genrekader vatten. Dat geldt ook voor Alejandro Jodorowsky, die behalve filmmaker onder meer striptekenaar, theatermaker en tarotkenner is. Het verhaal over een hippieachtige Christusfiguur die door een alchemist (gespeeld door de regisseur zelf) wordt begeleid op zijn zoektocht naar de bevrijding van aardse driften en verlangens, speelt zich af in een surrealistische wereld waarin futuristische theaterdecors naadloos overgaan in oogstrelende Mexicaanse landschappen. De film is een lawine van visuele metaforen en symbolen, met tientallen potsierlijke, perverse of nachtmerrieachtige figuren en gebeurtenissen die als een bijna twee uur durende trip aan de kijker voorbijtrekken. Een circus waar gekostumeerde padden en kameleons een bloedige slag leveren, vogeltjes die uit een verse schotwond vliegen of een levensgrote machine die door een naakte vrouw tot een 'elektronisch orgasme' wordt gebracht; de scènes zijn even bizar als intrigerend. In de jaren zeventig werd de film geen kassucces, maar in de loop der tijd heeft hij wel een cultstatus verworven.