Beats, Rhymes & Life: The Travels of A Tribe Called Quest
Ze staan bekend als een van de meest invloedrijke en innovatieve bands uit de hiphop-geschiedenis: A Tribe Called Quest, in 1985 opgericht door vier schoolvrienden uit de New Yorkse wijk Queens. Michael Rapaport begon de groep te filmen tijdens een concerttour in 2008. Het is dan tien jaar nadat de bandleden het plotselinge besluit namen uit elkaar te gaan; sinds 2004 treden ze weer af en toe samen op, maar een nieuw album is er na 1998 niet meer verschenen. Achter de schermen spelen oude verwijten al snel weer op. Gesprekken met de bandleden, met collega's en vrienden over de persoonlijke en muzikale geschiedenis van de band worden gemixt met animaties, archiefbeelden en concertopnamen en aangevuld met een originele score door Madlib. De energieke montage roept de sfeer op van de New Yorkse hiphopscene uit de jaren tachtig en negentig, de tijd waarin het 'Native Tongues' collectief met naast de 'Tribe' onder meer de Jungle Brothers, Queen Latifa en De La Soul een alternatief stelde tegenover de negatieve stereotypen van de . Hiphop-fan Rapaport maakte een intieme documentaire die ook niet-ingewijden een boeiend inkijkje geeft in de dynamiek binnen een groep die, vanwege hun diepe persoonlijke banden, met recht een 'tribe' genoemd mag worden.