A Machine for Viewing

    • Charlie Shackleton, Richard Misek, Oscar Raby
    • Verenigd Koninkrijk, Australië
    • 2019
    • 30 min
    • Immersive, Performance
    • Wereldpremière
    • DocLab Domesticating Reality, IDFA on Stage, IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction, DocLab Program
    Artboard Copy 2 Created with Sketch. Delen

    Wat heeft virtual reality als medium te maken met cinema? Om de ambigue band tussen de twee draait het in deze performance en VR-ervaring. Onder het publiek in een fysieke bioscoopzaal zit één persoon met een VR-bril op, die is ondergedompeld in een virtuele bioscoopzaal. De virtuele ervaring daar wordt geprojecteerd op het grote doek van de echte bioscoop. Via drie experimenten in waarneming komt de fysieke bioscoopervaring oog in oog te staan met de immersie in een virtuele wereld.

    De individuele VR-ervaring en publieke performance ineen wordt live begeleid door de drie makers zelf. Alle drie zijn ze bewegendbeeldmakers, maar wel met zeer verschillende achtergronden. De speelse maker van essayfilms Charlie Shackleton neemt ons mee door de geschiedenis van films met afwijkende beeldformaten, academicus Richard Misek reflecteert op wat de beste plek is in de bioscoopzaal en VR-maker Oscar Raby brengt ons uiteindelijk voorbij het filmscherm.

    Credits

    • 30 min
    • Gesproken talen: Engels
    Regisseur
    Charlie Shackleton, Richard Misek, Oscar Raby
    Production
    Richard Misek, VRTOV
    Key collaborator
    Lisa Brook namens Live Cinema UK, Katy Morrison namens VRTOV
    Executive producer
    Richard Misek, Oscar Raby
    Co-production
    Live Cinema UK
    Created with Sketch. Alle credits weergeven

    IDFA historie

    2019
    Wereldpremière
    DocLab Domesticating Reality
    IDFA on Stage
    IDFA DocLab Competition for Immersive Non-Fiction
    DocLab Program

    Deel deze film

    Artboard Copy 2 Created with Sketch. Delen

    IDFA historie