Ridge
Kunstenaar en regisseur John Skoog komt uit een klein dorp in Skåne, in het zuiden van Zweden. In zijn eerste lange speelfilm staat die plattelandsomgeving centraal. Het landschap, de mensen en de boerenbedrijven met hun moderne machinerie krijgen een gedeelde hoofdrol en lijken soms samen te smelten; alle drie bepalen ze de toon van deze non-lineaire, associatieve vertelling.
Verhalen van de lokale bewoners vormden het uitgangspunt van de film. Flarden daarvan duiken op en langzaam vormen zich vignetten: over ontsnapte koeien, een jonge arbeidsmigrant, een tiener die zich met zijn vrienden laveloos zuipt. Hun verhalen gaan op in het landschap, alsof Skoog een plattegrond tekent. De filmmaker blijft zich richten op het grote geheel, waarbij zijn kunstenaarsoog bepalend is. Ridge is een nauwgezet, mysterieus, prachtig vormgegeven beeld van een zomer en een plek. Wat zich aan de periferie bevindt, krijgt de hoofdrol in deze zintuiglijke film.