Parallel World
De bijzondere band tussen filmmaker Mei-ling Hsiao en haar dochter, die Aspergersyndroom heeft, wordt minutieus vastgelegd over een periode van 12 jaar. Hierdoor zien we Xiang Yun/Elodie opgroeien van een creatief meisje tot een jongvolwassene die zich voorbereidt op een carrière als patissier. Daarvoor moet ze wel verhuizen, van haar moeder in Taiwan naar Frankrijk, waar haar vader woont en waar de opleidingen beter zouden zijn. Maar de afstand tussen moeder en dochter trekt een wissel op hun relatie.
Het maken van Parallel World, een vervolg op Somewhere over the Cloud (2007), is voor Hsiao een manier om met het gemis van haar dochter om te gaan. Dit keer onderzoekt ze de hele jeugd van Xiang Yun, door ook videoopnamen uit haar kindertijd in de film te verwerken. Die lange tijdsspanne resulteert in een zeer compleet beeld: wie ziet waar ze vandaan komt, heeft meer begrip voor Xiang Yun en haar stoornis. In dit eerlijke verslag wordt met uitgesponnen scènes knap de pijnlijke spanning én de liefdevolle band tussen moeder en dochter invoelbaar gemaakt.