The Virgin, the Copts and Me
Filmmaker Namir Abdel Messeeh is geboren in Egypte als kind van Koptische ouders en in Frankrijk opgegroeid tot atheïst; zijn verhouding tot zijn religieuze achtergrond ligt daardoor enigszins gecompliceerd. Nadat hij een oude video ziet van een religieus feest in zijn geboortestreek, waar zijn moeder Siham beweert een visioen te hebben gehad van de Heilige Maagd, overtuigt Messeeh een producent met een plan om een documentaire te maken over de Mariaverschijningen in Egypte. In deze speelse film, die evenzeer over filmmaken gaat als over familie en geloof, reist Messeeh naar Caïro, waar hij al snel ontdekt dat zijn onderwerp vooral de grote verdeeldheid blootlegt tussen de moslims en de christenen. Hij kiest een andere strategie en trekt naar de Assioet-regio, waar de familie van zijn moeder woont. Maar door Caïro achter zich te laten juist op het moment dat daar de Arabische Lente uitbreekt komt hij in conflict met zijn producent die het project vervolgens laat vallen. Pas wanneer de kordate Siham zich ermee gaat bemoeien, wordt duidelijk waar het in de kern over gaat: theater.