Híbridos, the Spirits of Brazil
Deze contemplatieve documentaire is het resultaat van drie jaar research naar allerlei religieuze rituelen in Brazilië, van rooms-katholiek tot umbanda en candomblé – vermengingen van Afrikaanse tradities met katholicisme. De Franse filmmakers/kunstenaars Vincent Moon en Priscilla Telmon onderzochten het verband tussen trance, extase, muziek, geestverschijningen en spirituele rituelen. Opnamen van diverse ceremoniën worden afgewisseld door spectaculaire natuurbeelden. Door de camera midden in de riten te plaatsen, wordt de toeschouwer deelgenoot van de mystieke ervaring en wordt hij uitgenodigd om ook in trance of extase te geraken. Bij veel van de getoonde rituelen worden traditionele liederen ten gehore gebracht. Het duo filmde onder meer een door de inheemse bevolking van Brazilië uitgevoerd sjamanistisch ritueel in Mato Grosso, moderne evangelische gebruiken in Rio de Janeiro en een genezingsplechtigheid in een spiritistisch centrum. Maar in deze verkenning van spirituele stromingen in Brazilië ontbreekt ook de grootste katholieke processie ter wereld in Belém do Pará niet.