Five Star Existence
Hoe regisseur Sonja Lindén ook geniet van de enorme vrijheid en flexibiliteit die de technologische ontwikkelingen de mens hebben gebracht, ze voelt zich er ook door gevangen. In een versneld afgespeelde dag uit haar leven is te zien hoezeer dat draait om technologie. Gaat die niet met ons aan de haal, vraagt ze zich af. Raken we er niet te afhankelijk van? Is kunnen werken waar je maar wil wel echt zo productief, en zijn we daardoor niet juist altijd aan het werk? Met haar eigen persoonlijke vragen als uitgangspunt belicht Lindén verschillende aspecten van de moderne informatiemaatschappij. Ze zet sceptici naast voorstanders zonder daar conclusies of oordelen aan te verbinden. Vaak heeft Lindén metaforen gezocht bij de woorden van de geïnterviewden. Dampende, maar voortrazende paarden op een renbaan bijvoorbeeld als wordt gesproken over de oververhitte moderne mens, die met een zenuwstelsel dat al eeuwen hetzelfde is drie- tot vijhonderd keer zoveel prikkels moet zien te verwerken. De titel verwijst naar Songdo Ciy in Zuid-Korea, waar wordt gewerkt aan een "vijfsterrenbestaan" waarin je vanuit de metro je thermostaat kunt bijstellen en kinderen weer vrij op straat kunnen spelen; er hangen namelijk overal camera's die hen in de gaten houden.