Radical Love
‘Pics or it didn’t happen’ – in dit credo van het digitale tijdperk schuilt een harde waarheid, weet klokkenluider Chelsea Manning. Voordat zij een geslachtverandering onderging lekte ze, toen nog Bradley Manning geheten, staatgeheimen aan WikiLeaks. Hiervoor werd ze veroordeeld tot 35 jaar opsluiting in een militaire gevangenis. Sindsdien is ze onzichtbaar voor het publiek. Slechts een handvol mensen heeft Manning als vrouw gezien, voor de rest is het alsof ze niet bestaat. Als reactie hierop maakte kunstenaar Heather Dewey-Hagborg twee levensgrote 3D-portretten van Manning. Ze gebruikte daarvoor ‘forensic DNA phenotyping’, een techniek waarmee op basis van DNA een inschatting wordt gemaakt van iemands uiterlijk. Manning stuurde zelf haren en wangslijmmonsters. Dewey-Hagborg construeerde twee mogelijke gezichten van Manning: de een meer genderneutraal, de ander vrouwelijker. De portretten zijn een kritiek op phenotyping als vorm van controle, maar laten ons ook nadenken over de hedendaagse nadruk op beeld, en hoe gevangenen hun menselijkheid wordt ontnomen door ze uit beeld te houden – alsof ze niet bestaan.