The Hostilities
In de verlaten, van zwerfvuil vergeven straten van Santa Lucía lijkt nooit iets te gebeuren. Maar achter de gesloten betonnen gevels heersen angst en onzekerheid. Als het donker wordt, durven maar weinigen nog naar buiten te gaan uit angst voor drugsbendes. En zelfs op klaarlichte dag vinden overvallen, liquidaties en roofmoorden plaats.
Aan de hand van interviews met zijn jongere neven Israel en Omar laat regisseur Sebastian Molina van binnenuit zien hoe het is om op te groeien op het Mexicaanse platteland in de wurggreep van de drugskartels. Verschillende van hun vrienden zijn al gezwicht voor de verleiding van geld, dope en vrouwen. Ook aan Omar en Israel wordt getrokken.
Vooralsnog blijven zij op het rechte pad en herhalen ze de mantra van de oudere generatie: vroeger was Santa Lucía vredig en kon je er met een gerust hart een gezin stichten. Ondertussen putten ze zich ook uit in machopraat en beloven ze iedereen die hun familie iets aandoet een zekere dood – net zoals de drugskartels dat doen.