A Thousand Cuts
In 2012 richtte Maria Ressa het Filipijnse nieuwsplatform Rappler op, dat nu meer dan honderd journalisten telt. Rappler stelde de moorden op vermeende, vaak arme drugsgebruikers aan de kaak, die president Rodrigo Duterte straffeloos liet uitvoeren in naam van zijn 'War on Drugs'. Ook onthulde het platform nepaccounts op social media die desinformatie verspreiden in Duterte’s voordeel. Het kwam Ressa op persoonlijke bedreigingen en laster te staan, onder meer van de autoritaire leider zelf.
Bijzonder is dat de film zowel de inspanningen van Ressa als die van het andere kamp toont. We volgen ook influencer Mocha Uson, die in dienst van de regering openlijk propaganda voert, en oud-generaal ‘Bato’ dela Rosa (“Ja, ik zal moorden voor de president”). Dit wordt afgewisseld met fragmenten uit Ressa's interviews met Duterte en gesprekken met andere Rappler-journalisten. Zo schetst de film een aansprekend portret van een volhardende, vrouwelijke journalist en CEO, die in 2018 werd uitgeroepen tot Time Person of the Year. En tegelijk een les over de universele manier waarop populistische leiders de waarheid manipuleren.