Addicted to Solitude
Als reisverslag opgezette documentaire van Jon Bang Carlsen over het Zuid-Afrika van na de apartheid. De regisseur praatte met diverse inwoners van rurale Zuidafrikaanse gebieden over de geschiedenis van hun land en hun verlangens en dromen voor de toekomst. Hierbij laat hij de schoonheid van het landschap contrasteren met de heftigheid van de gebeurtenissen die zich er in het recente verleden hebben afgespeeld. Centraal in de film staan de levensgeschiedenissen van twee blanke vrouwen die allebei een tragisch verlies hebben geleden in hun persoonlijke leven. Jon Bang Carlsen is een van de eigenzinnigste hedendaagse Deense documentairemakers. Hij maakt sinds 1971 films waarin hij zich richt op eenlingen, die ver van het wereldpolitieke gewoel karakteristieke verhalen vertellen over de tijd waarin wij leven. Carlsen omschrijft zijn werkwijze als ‘het heruitvinden van de werkelijkheid‘. Hierbij hanteert hij een methode die door sommige documentairemakers als omstreden wordt beschouwd. Weliswaar besteedt hij veel aandacht aan research om zijn films zo accuraat mogelijk te laten zijn, maar de werkelijkheid die hij oproept, wil hij wel totaal onder controle hebben. Hiertoe voert hij zichzelf als verteller op in zijn films, laat hij zijn hoofdpersonen scènes ‘overspelen‘, en schrijft hij als het zo uitkomt dialogen voor ze, zodat ze beter verwoorden wat hij met zijn film wil beweren.