American Dharma
Steve Bannon, voormalige hoofdstrateeg van Trumps regering, leider van diens presidentiële campagne en tot voor kort hoogste baas bij de rechts-conservatieve nieuwssite Breitbart News, neemt plaats tegenover filmmaker Errol Morris voor een uitvoerig vraaggesprek. Door zijn rol als adviseur van Donald Trump wordt Bannon vaak ‘the architect of Trumpism’ genoemd. Morris neemt een aantal van Bannons lievelingsfilms (waaronder Twelve O'Clock High van Henry King, John Ford’s The Searchers en Chimes at Midnightvan Orson Welles) als aanzet voor Bannon om zijn kijk op de wereld en zijn gevoelens over Trump uit de doeken te doen. We krijgen inzicht in hoe Bannon zich vanuit de ‘hardcore Democratische familie’ waarin hij werd geboren ontwikkelde tot een alt-right-kopstuk, in de ideeën die hem vormden, en in zijn rol in Trumps verkiezing tot president.
Morris is kritisch, maar vermijdt als interviewer de directe aanval. Zo faciliteert hij een grote openheid van Bannons kant: het is Bannon volgens Bannon. Gestaag ontvouwt zich Bannons invloedrijke ideologie – eentje die Morris schrik aanjaagt: “I'm scared of you guys, I really am.” Morris zelf bestempelde American Dharma als horrorfilm, met in de hoofdrol een fascinerende slechterik, te gevaarlijk om te negeren.