2 Pasolini
Het liefst wilde Pier Paolo Pasolini zijn film over Jezus, Il vangelo secondo Matteo (1964), opnemen in het Heilige Land zelf. Na een locatiebezoek werd duidelijk dat dat niet mogelijk was: de moderne wereld was er op te veel plekken zichtbaar. Andrej Ujica verweeft de beelden van dat bezoek, waarin Pasolini samen met zijn Vaticaanse adviseur Don Andrea Carraro het woestijnlandschap bewondert, met beelden uit Il vangelo secondo Matteo.
Bij beelden van een steeds woester wordende zee plaatst Ujica een tekstfragment uit de film (en dus uit het evangelie van Mattheüs), waarin Jezus waarschuwt voor de hypocrisie van de wetgeleerden en de Farizeeërs. De muziek bij de aftiteling, 2Pac Shakur’s Hit 'em Up voegt een verrassende betekenislaag toe aan dit 11 minuten durende poëtische commentaar op Pasolini’s film.