This Film Is About Me
Renata heeft het scherp gezien: deze film gaat over haar. Over haar persoonlijkheid, haar charisma, haar poëzie en haar onvoorspelbaarheid. En heel nadrukkelijk niet over haar misdaad of haar straf – Renata zit gevangen voor een brute moord die ze jaren geleden pleegde.
Direct bij hun eerste ontmoeting wist regisseur Alexis Delgado Búrdalo dat Renata de hoofdpersoon voor zijn debuutfilm moest zijn. Voor hem lijkt hetzelfde te gelden als wat een schilder ooit tegen Renata zei: “Telkens als ik denk dat ik je heb vastgelegd, ontdek ik iets nieuws in je.” Zijn aanstekelijke fascinatie voor de vrouw is in elk beeld voelbaar – beelden die vaak volledig gevuld zijn met haar onweerstaanbare gelaat.
De regisseur wil Renata filmen, en zij geniet er op haar beurt van om zijn protagonist te zijn. Gaandeweg wordt de filmmaker zelf ook een speler. Hij maakt niet alleen een intiem portret van Renata, maar toont ook het totstandkomen ervan. De wisselwerking tussen maker en onderwerp wordt blootgelegd als een intrigerende onderhandeling.