The Seine Meets Paris
Poëtische filmimpressie van de Seine in Parijs, de stad waar Joris Ivens in de jaren vijftig belandde nadat hij in Nederland in opspraak was geraakt vanwege een film over de onafhankelijkheidsbeweging in Indonesië. Ivens gebruikt de rivier als visuele leidraad voor een portret van het dagelijkse leven van de Parijzenaars. De film begint bij de bron, waarna het stroompje zich verbreedt en aan de rand van de stad eerst de industriële zone passeert, om vervolgens hartje stad alle toeristische trekpleisters te bereiken.
Met een liefdevolle camera, ondersteund door levendige accordeonmuziek en een melancholisch gedicht van Jaques Prévert, legt Ivens vast wat de Seine betekent voor de inwoners van Parijs: kleren worden in de rivier gewassen, mannen vissen, geliefden omhelzen elkaar en kunststudenten schetsen zij aan zij hun eigen stadsgezicht. De film won in 1958 de Gouden Palm voor beste korte film in Cannes. Wat Ivens' werk betekent voor de Parijzenaars valt af te lezen uit de onthulling in 2010 van een standbeeld met de titel When Joris Ivens meets Hraesvelgr in het Parc de Saint-Cloud aan de oever van de Seine.