The Enemy
Twee strijders staan tegenover elkaar. Wij staan in het midden, waar we geconfronteerd worden met hun angsten, dromen en motieven om te vechten. The Enemy, gemaakt door oorlogsfotograaf Karim Ben Khelifa, is een doorlopend project dat opereert op de grens van neurowetenschap, kunstmatige intelligentie en non-fictievertelling. Door middel van een virtual reality-installatie en een augmented reality app wordt het publiek uitgenodigd om uit de rol van passieve toeschouwer te stappen en binnen te treden in het hart van conflicten in Afghanistan, Israël, Congo en El Salvador. Wat motiveert mensen om tot geweld over te gaan, met het risico zelf gedood te worden of een ander te doden? Waarom blijven mensen vechten in oorlogen die al generaties lang woeden, en hoe stellen zij zich vrijheid voor, of hun eigen toekomst? The Enemy houdt bestaande opvattingen en traditionele voorstellingen van oorlog kritisch tegen het licht. Het blijkt dat de ontkenning van iemands menselijkheid niet zozeer gaat over de grenzen van empathie, maar eerder over de beperkingen van ons voorstellingsvermogen.