News from Home
Chantal Akerman verhuisde in de jaren zeventig naar New York. 16mm-opnamen van anonieme straatbeelden, parkeerplaatsen, metro’s en verlopen fastfoodrestaurants geven uiting aan een gevoel van onthechting – van thuis, van familie, van het verleden, van haar oude identiteit.
Bij deze geweldige tijdscapsule van de desolate stad leest ze haar moeders brieven voor. Daaruit komt een beeld naar voren van een wanhopig naar contact zoekende moeder, een overlevende van de Holocaust. Ze kan haar dochter niet loslaten en moet constant gerustgesteld worden. De toon van de brieven wordt steeds dwingender: “Je laatste brief was tien dagen geleden. Schrijf. Het is het enige wat ik nog heb.” Omdat we Akermans antwoord nooit horen en haar niet zien, voelt de filmmaker ook voor ons almaar afweziger. Waar is ze? Akerman, verscholen achter de camera, laat zo haar persoonlijke verhaal over vervreemding en afstand perfect samenvallen met de vorm.
In het laatste schitterende shot vanaf de veerboot naar Staten Island hult Manhattan zich steeds meer in een mistige melancholie: een afscheid van New York en van de meest vormende periode uit Akermans filmersleven.